9 paź 2012

Stawy Przemkowskie


Jesień to świetna pora roku dla ptasiarza. Wiele gatunków wędrujących ptaków masowo wypoczywa nad różnymi akwenami - od rowów melioracyjnych po kompleksy stawów hodowlanych. Mając to na uwadze udałem się nad słynny rezerwat przyrody - Stawy Przemkowskie. Zwłaszcza, że dzień coraz krótszy, a pogoda bardziej kapryśna.



Swoją eksplorację przeprowadziłem 9 października, w dzień wietrzny, porywisty do bólu, ale słoneczny. Na groblach spędziłem dobre 2 godziny. Już na wstępie powitał mnie rybołów, którego w warunkach naturalnych (czy też naturalnych na wpół) widziałem po raz pierwszy. Robił dobry użytek z powietrznych wirów i ogromnych skrzydeł, wypatrując zdobyczy w jednym z mniejszych jezior. Latał niespecjalnie wysoko, niepokojąc osamotnionego łabędzia niemego. 


Oczywiście łabędź to gatunek dominujący nad rozlewiskami. Niemal na każdym ze zbiorników widniały śnieżnobiałe sylwetki tych ptaków. Jako, że nie są to populacje miejskie, częściowo udomowione, a dzikie, to nie pozwalały się zanadto zbliżać (tutaj przydała się nieodzowna lornetka). Niektóre jednak były na tyle ciekawskie, że można je było obejrzeć bez wspomagania się sprzętem optycznym. 



Wszędzie na stawach żerowały kormorany zwyczajne. Ptaki wypoczywały na wystających z wody kamieniach czy kłodach, część z nich nurkowała w poszukiwaniu pokarmu. Jeszcze inne latały pomiędzy jeziorami, jak gdyby nie mogły się zdecydować na miejsce przebywania. 


Z racji ograniczonego czasu nie zobaczyłem wszystkich stawów. Ale uznaję walory przyrodnicze regionu już na podstawie kilku przemkowskich rozlewisk. Mógłbym długo pisać o każdym ze spotkanych taksonów ptaków. Niestety żadnego z nich nie udało się uchwycić na zdjęciu, chociaż trzeba przyznać, że bardzo się starałem. W zamian za to garść statystyk i piękne krajobrazy... 

Stawy Przemkowskie, 9 października
myszołów - 2
rybołów - 1
kruk - 2
łabędź niemy - ~40
kormoran zwyczajny - ~20
łyska - ~80
czapla siwa - 1
gęś zbożowa - ~60
ponadto sikorki, kowaliki, kopciuszki
--
sarna - 2





Zdjęcia: Wikimedia, zbiory własne. 

1 komentarz:

  1. Piękna fotorelacja, zdaje się jakby to był raj na ziemi, i takowym jest dla ptactwa :)

    Zapraszam do mojego przewodnika:
    Stawy Przemkowskie

    OdpowiedzUsuń