23 wrz 2014

Książki przyrodnicze - z historii literatury cz. 1

Trochę mnie nie było...

Trochę się zaczytałem :)

A zaczytałem się w starszych wydawnictwach, których nakładów się nie wznawia, a stanowią naprawdę fantastyczne źródła wiedzy. Tętnią informacjami wręcz niespotykanymi w spisach encyklopedycznych.  I właśnie o nich będzie mowa w tym -  i mam nadzieje - kilku następnych postach. Większość z tytułów omawianych dogłębnie przestudiowałem i jestem ich szczęśliwym posiadaczem. Zapraszam do lektury!

"Na Ścieżkach Życia" (1993), David Attenborough

Obwoluta...
Na pierwszy ogień proponuję "Na Ścieżkach Życia" (1993) Davida Attenborough. Cóż to za ciekawa książka! Inna niż wszystkie, w takim samym stylu (zaznaczam, że to atut)  jak każda spod szyldu tego sławnego przyrodnika.

Tym razem Sir David zajął się obyczajami panującymi w królestwie zwierząt; ponad 300 stronicowa księga została podzielona na 12 rozdziałów traktujących o całym cyklu życia - a więc mamy moment narodzin, dojrzewania, godów, budowania domów i wielu innych. Co ważne, wszystko przedstawione na przykładach poszczególnych gatunków, a podane w bardzo przystępnej formie. To pozwala zachwycać się przedstawioną treścią zarówno amatorowi, jak i specjaliście.

... i przykładowe strony
Z kart promieniuje wiedza. Ogromnym plusem jest fakt, że do danej tezy/zagadnienia przyporządkowano zwykle więcej niż jeden przykład, każdy starannie opisany. Całość dopełniają dobrej jakości, kolorowe fotografie wielu przedstawianych taksonów. Autor zwraca uwagę na występowanie podobnych zjawisk w obrębie wszystkich zakątków ziemi co niezmiernie mnie ucieszyło, bo w ten sposób można tchnąć w świadomość nowe wiatry, otworzyć się na szerokie horyzonty i zwrócić uwagę na inne zakątki naszej planety.

Książkę czytałem od dechy do dechy dwukrotnie, tak więc jest to tom do którego się po prostu wraca. Jeśli jeszcze ktoś nie czytał, to polecam gorąco.

Informacje szczegółowe:

Tytuł oryginału: The Trials of Life
Tłumaczenie: Mieczysław Godyń, Maciej Tomal
Liczba stron: 320
Wydawnictwo: Wilga

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz